Buiten is het koud maar binnen treffen bezoekers van de Levende Adventskalender een warm welkom. Meer dan dertig keer ging er de afgelopen 18 dagen in Hilversum, Nieuw Loosdrecht en Hollandsche Rading een deur open voor een bijzondere kennismaking tussen gemeenteleden en buurtgenoten. Elk open huis is een ontmoeting in een ontspannen sfeer met een kopje koffie of thee en wat lekkers erbij.

Misschien weet u het nog, dat we in 2019 met de Levende Adventskalender gestart zijn voor gemeenteleden en buurtbewoners van de Bethlehemkerk? We begonnen klein in de eigen wijk en wat was het spannend hoe dit zou uitpakken! Er waren helden nodig die de eigen huiskamer open wilden stellen voor gasten van onbekende herkomst. Niet een of twee maar 26 (!) helden uit onze wijkgemeente gaven gehoor aan die oproep. En nog eens 30 (!) waren enthousiast om daarbij als buddy te ondersteunen. Als je daarbij stilstaat, dan begrijp je dat daarvoor moed en visie nodig is. Moed en visie met als basis gebed. Want als de Heer het niet zegent, komen we op een heel andere manier op de koffie. (Ps. 127).

Daarom zijn we ook zo dankbaar dat de Levende Adventskalender tot zoveel inspirerende ontmoetingen geleid heeft en inmiddels Hilversum-breed is uitgegroeid tot een warme samenwerking met verschillende kerken en buurthuizen. Diezelfde moed zagen we dit jaar bij de hernieuwde oproep voor woonkamers en buddy’s. Ook nu zijn we blij verrast door alle aanmeldingen en door het enthousiasme.

Een groep die we dan nog niet genoemd hebben, zijn de bezoekers. Eveneens helden die het aandurven om onbekende tuinpaden te bewandelen, op onbekende bellen te drukken en zich te laten verrassen in de ontmoeting met onbekende buurtgenoten.

Moet je dus een held zijn om mee te doen? Nou, nee. Als je dit stukje uitleest, getuigt dat al van een heldhaftige nieuwsgierigheid naar de mogelijkheid om anderen te ontmoeten. En dat is meer dan voldoende om gezellig aan te sluiten. De Levende Adventskalender is namelijk van en voor ons allemaal. Het is echt een project van ons allemaal samen. Of je nu gastheer/vrouw bent, buddy of bezoeker, flyers hebt rondgebracht, meebidt of op een andere manier meeleeft. Het goede nieuws is dat er tot Kerstavond op verschillende adressen in Hilversum nog 18 openstellingen zijn waar je bij kunt aansluiten.  Zonder aanmelding en kosten en zo vaak als je wilt. Met een bijzondere afsluiting in het Raadhuis van Hilversum op 23 december. Kom gerust met je buren, vrienden en bekenden. Buiten is het koud maar binnen kun je je warmen aan de ontmoeting met anderen. Welkom!

Hanneke Bekker

++++++++++++++++

Klik hier voor het verslag van de derde Adventsweek 11 december - 17 december 2022