De tropische storm Freddy heeft in het zuiden van Afrika in een maand tijd aan ruim 130 mensen het leven gekost. De storm kwam afgelopen weekend voor de tweede keer aan land en richtte opnieuw een spoor van vernieling aan.

Exacte cijfers over de schade en het aantal slachtoffers zijn lastig te geven, omdat de elektriciteitsvoorziening en telefoonlijnen op veel plaatsen beschadigd zijn. In Malawi kwamen volgens de regering zeker 99 mensen om het leven, onder wie 85 in de stad Blantyre. Het totale dodental als gevolg van de storm in Mozambique, Malawi en Madagaskar zou voor zover bekend rond de 136 liggen.

PGH Bethlehemkerk-gemeentelid: Katinka van Buuren
In het ziekenhuis van Blantyre in Malawi zijn sinds gistermiddag minstens zestig doden afgeleverd, zegt Artsen Zonder Grenzen tegen persbureau Reuters. Ook zouden ongeveer 200 gewonden in het ziekenhuis worden behandeld. Zij werden geraakt door omvallende bomen, of getroffen door aardverschuivingen en overstromingen.

"Het regent continu al een dag of vier", zegt de Nederlandse Katinka van Buuren, die in Blantyre is. "Het is heftig en hartverscheurend om te zien dat zo veel mensen hun huizen en familieleden verliezen. Het gebeurt allemaal heel plotseling door modderstromen die alles meenemen. Er zijn daardoor mensen die gewoon 's ochtends naar hun werk zijn gegaan en later op de dag een telefoontje krijgen dat hun familie het niet heeft overleefd."

In de Veertigdagentijd is er iedere woensdag een ochtendgebed in de Bethlehemkerk. Het ochtend gebed begint om 7 uur is in het Stilte Centrum. Lees hier meer over ochtend gebed. In het komende ochtendgebed zal ook voor de mensen in Afrika en Katinka worden gebeden.

Tweede keer

De tropische storm Freddy kwam afgelopen weekend voor de tweede keer aan land op het Afrikaanse continent, in Mozambique. Daar veroorzaakte de storm onder meer overstromingen in steden langs de kust.

In Mozambique viel de afgelopen vier weken meer regen dan gemiddeld gesproken in een jaar tijd. Vervolgens trok Freddy landinwaarts richting Malawi, met aanhoudende stortregens die aardverschuivingen veroorzaakten.

De eerste keer dat Freddy aan land kwam was eind vorige maand. Toen kwamen 27 mensen om het leven in Mozambique en de naburige eilandstaat Madagaskar. De storm bewoog vervolgens terug richting zee en kreeg daar nieuwe energie door warm zeewater.

Freddy is een van de sterkste stormen die ooit op het zuidelijk halfrond zijn waargenomen. Het is naar alle waarschijnlijkheid de langst aanhoudende tropische storm ooit gemeten, zegt de Wereld Meteorologische Organisatie van de Verenigde Naties. Freddy houdt al meer dan 30 dagen aan. Het vorige record stond op een storm van 31 dagen in 1994.

Malawi had vorig jaar ook al te kampen met andere tropische stormen. "Maar dit is echt van andere proporties", zegt Katinka van Buuren. "Dat komt omdat de schade in stedelijke gebieden dit keer ook groot is. De lager gelegen gebieden die eerder getroffen waren zijn nu opnieuw hard getroffen. Mensen konden daar net weer wat opbouwen. Ik verwacht dat daar nu opnieuw enorme schade is. Zo erg als dat het nu is, is het bij eerdere stormen niet geweest."

De VN schat dat Freddy tot morgen nog kan zorgen voor zware regen en overstromingen in de regio. Van Buuren hoopt dat het dan weer op zal klaren. Ondanks alles blijft de bevolking heel veerkrachtig. "Ik sprak net de beveiliger van het terrein hier. Die kwam op bloten voeten aanlopen. Hij zei dat zijn huis was ingestort en zijn schoen eronder lagen, en toch is hij gaan werken."

De regio heeft volgens Unicef ook te maken met een "uiterst zorgwekkende" uitbraak van cholera. Die uitbraak wordt veroorzaakt door slechte water- en sanitaire voorzieningen, aanhoudende conflicten en het zwakke gezondheidszorgsysteem. De extreme weersomstandigheden hebben de situatie verder verslechterd.

Artikel overgenomen van de website van de NOS.
Klik hier naar volledige artikel, met beeldmateriaal: