Als gastvrij en betrokken kerkgemeente heten we u van harte welkom om onze dienst mee te vieren en te beleven. Dat kan rechtstreeks op zondagmorgen en later in de week door de dienst terug te kijken.

Aanvang:

Voorganger:

5e zondag in tweede serie diensten 'Verbonden'

10.00 uur

ds. Aster Abrahamsen

Motto: De dienaar van het verbond'

• Wilt u een voorbede aanvragen? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan neemt de voorganger uw voorbede mee in de gebedsintenties.
  • Oppasdienst: deze zondag is er oppasdienst
  • Kinderdienst: klik hier voor materiaal en toelichting
  • Collecte deze zondag: klik hier voor de toelichting
  • Kijk rechtstreeks op zondagmorgen, klik hier
  • Viering terugkijken, klik hier
  • Na de dienst is er gelegenheid tot koffiedrinken (thee of limonade ook verkrijgbaar) en ontmoeting in de kerkzaal.

"Ik kom om te dienen, niet om bediend te worden" aldus de nieuwe koning Charles. Klinkt ons misschien bekend in de oren, want hieruit spreekt een thematiek die veel terugkomt in de bijbel (geen toeval natuurlijk!). God dienen, elkaar dienen ipv over elkaar heersen. Zelfs of misschien beter gezegd júist de hoogste koning – ja Jezus zelf – kwam om te dienen en niet om te heersen.

Deze dienst in de bovenwijkse leesroosterserie 'Verbonden' heeft als thema 'de dienaar van het verbond' meegekregen. We lezen uit Jesaja 42 : 1- 9 over de dienaar van de HEER. Wie is dat en aan waaraan voldoet een dienaar van God? Is het een verwijzing naar Jezus? Of juist naar Israël? Kunnen ‘gewone’ mensen zoals u en ik eigenlijk ook een dienaar/dienares van God zijn? En wat is dat dan ‘dienstbaar zijn’?

Daarbij lezen we het spannende verhaal van twee dienaren van God, Paulus en Silas die opgesloten worden in gevangenis en bevrijd worden door God (Handelingen 16 : 16 – 34).

Veel thema’s die vandaag samen komen: gevangen zitten en bevrijd worden, dienen en gediend worden. En er zijn grote dingen om aan terug te denken zoals het bombardement op Rotterdam (1940) en de uitroeping van de onafhankelijkheid van de staat Israel (1948), beide hebben plaatsgevonden op 14 mei. Tevens is het Moederdag.

Ouderling van dienst  Herma Bosma
 Diaken van dienst  Anita den Uil
 Orgel  Marco Goud
 Lector  Erik Verkerk
 Gitaar  Henk Koster

Orgelspel

Welkom en mededelingen (door de ouderling van dienst)

VOORBEREIDING

Wij gaan staan.

LB 66: 1, 5 Breek aarde, uit in jubelzangen

Groet

Voorganger   :    De Eeuwige zij met u!
Gemeente     :    Ook met u zij de EEUWIGE.

Wij gaan zitten.

Bemoediging

Voorganger   :    Onze hulp is in de naam van de Eeuwige
Gemeente     :    die hemel en aarde gemaakt heeft.

Kort moment van stilte

Drempelgebed

Zingen LB 34 : 2, 3, 5 Ik loof de Heer altijd

Inleiding op de dienst

Kyriegebed

Glorialied  LB 871: 1,2,3,4 Jezus zal heersen waar de zon

DIENST VAN HET WOORD

Kindermoment + gebed bij de opening van de Bijbel

Zingen: LB 531: 1, 2, 3 Jezus die langs het water liep

De kinderen gaan na het eerste couplet via het middenpad naar hun eigen dienst.

Eerste Schriftlezing Jesaja 42 : 1- 9

Lied 459: 1,2,3,4,5,6,7 Ik breng een rechter aan het licht (1 = allen 2 = vrouwen 3 = mannen 4 = vrouwen 5 = mannen 6 = allen 7 = allen)

Tweede Schriftlezing Handelingen 16 : 16 - 34

Lied 134: 1,2,3 Gij dienaars aan de Heer gewijd

Verkondiging

Het adagio uit het Concerto d’Aranjuez van Joaquin Rodrigo (op de gitaar, door Henk Koster)

Moederdag

Zingen LB 707: 1,2,3  Dragende, moederlijke God

DIENST VAN HET ANTWOORD

Toelichting op de collecte (door de diaken)

Dank- en voorbeden, stil gebed, Onze Vader (oecumenische versie)

Lied 657: 1,2,3,4 Zolang wij ademhalen

tijdens dit lied komen de kinderen terug uit de kinderdienst.

Zegen met gezongen ’AMEN’ (1x)

Orgelspel