S10 is niet de enige: psalmen lenen zich wel vaker voor populaire muziek.

S10 en ‘De diepte’ zijn bepaald niet de enige ‘seculiere’ combinatie van artiest en song die te maken heeft, of lijkt te hebben, met de psalmen. Het gaat vaak om liederen die leed herbergen en draaien om rouw, troost en herstel.

Elfde werd de 21-jarige Stien den Hollander bij het Eurosongfestival. Onder de artiestennaam S10 bracht ze het lied ‘De diepte’, geschreven door haarzelf en en Arno Krabman. De nederhop-artieste staat sinds 2018 onder contract van het label Noah’s Ark.

De song ging, zei ze zelf, over relatie en verdriet; dat mocht herkenbaar zijn voor velen. Christenen werden getroffen door de raakpunten met Psalm 130, die ook vanuit de diepte komt. Kerkmusicus Mar van der Veer zag in deze krant en een eerder essay in het Friesch Dagblad niet alleen tekstueel, maar ook muzikaal verbanden tussen ‘De diepte’ en Psalm 130.

opklimmen

Aster Abrahamsen, predikant van de protestantse Bethlehemkerk in Hilversum, schreef een overdenking naar aanleiding van het lied en de Psalm. Ook zij ziet verwantschap. Abrahamsen wijst op het brede en meervoudige van ‘de diepte’, voor iedereen kan het iets anders betekenen. ‘Ook de behoefte dat iemand je ziet in je diepte-moment, aandacht voor je heeft en je hoop geeft in je wanhoop, zie je zowel in de Psalm terug (‘Heer, hoor mijn stem, wees aandachtig, luister naar mijn roep om genade.’) / ‘Israël, hoop op de HEER!’) als ook – al is het op een andere manier - in De Diepte (‘Oh, mijn lief, wat moet ik nou? Ik zit diep en ik wil jou niet laten gaan’).

Vanuit de diepte verlangen mensen naar bevrijding, verlossing, een oplossing, vergeving, liefde, en naar vrede, naar een toekomst, naar dat het weer goedkomt. Je ellendig voelen, als in een diep gat, is dus – helaas – volkomen menselijk. Het gebeurt ieder mens, in iedere tijd. De kunst is om weer omhoog te klimmen.’

Geen wonder, want Psalm 130 is een pelgrimslied. ‘Deze liederen werden gezongen tijdens de bedevaart naar de tempel in Jeruzalem. Letterlijk zong men ‘vanuit de diepte’, want Jeruzalem en de tempel lagen hoger op de berg en je moest omhoog lopen om er te komen. Er wordt echter gedacht dat de oorsprong van deze psalm (en van de andere pelgrimspsalmen) ligt bij de ballingschap van het volk Israël in Babel.’

[....] het ND artikel gaat nog verder [...]

Klik hier voor de link naar het volledige artikel van Herman Veenhof in het Nederlands Dagblad van 17 mei 2022.

Titel: S10 is niet de enige: psalmen lenen zich wel vaker voor populaire muziek