Wat een krachten komen er vrij! Wat een creativiteit ontstaat er in deze crisis! Ergens in een tuin in Hilversum stapelen zich boodschappentassen op zodat de voedselbank voedsel­pakketten kan samenstellen en gemakkelijk zonder al te veel contact aan de mensen kan uitdelen.

Want de bijzonder situatie verhoogt de nood die er toch al was.

Het belangrijkste wat we in de afgelopen week hebben gedaan en zullen proberen te blijven doen is verbinding zoeken. Aster en ik hebben nu bijna dagelijks overleg, telefonisch, per mail of Whats App. We zijn allebei gezond. Ook onze sociale omgeving is tot nu toe gezond. Dat geeft ons de (geestelijke) rust en bewegingsvrijheid om ons werk te blijven doen. Daar zijn we dankbaar voor. Net als voor de gezondheid van al die mensen in vitale beroepen. Laten we ze steunen door ze het werken niet moeilijker te maken en laten we God voor hen danken en voor hen blijven bidden.

Maandag 23 maart hadden de predikanten en de kerkelijk werkers van de Protestantse gemeente Hilversum een eerste, heuse video conferentie.

Zo kunnen we toch vergaderen terwijl we ons aan de maatregelen van de regering houden. We nemen ze serieus, want ook wij willen niemand besmetten of zelf besmet raken. We wisselen uit hoe we binnen de wijken omgaan met de crisis, waar we tegenaan lopen en hoe we verbinding houden met de leden.

Ik (Jetty) heb de afgelopen weken met verbazing gekeken naar de lege schappen in de super­markt. Wat gebeurt er in onze hoofden? Zelf heb ik geen voorraden aangelegd. Dat is makkelijk, als je alleen woont en in staat om zelf je boodschappen te doen. Ook doe ik mijn boodschappen vooral bij kleine speciaalzaken: de groenteboer en de ekowinkel, maar ik begrijp best dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Het is er meestal minder druk, dat vind ik prettig. Toch was ik opgelucht dat er zaterdag weer paracetamol verkrijgbaar was. Gerantsoeneerd per klant, heel begrijpelijk. Twee woorden probeer ik te mezelf voortdurend te binnen te brengen, te ‘beoefenen’: vertrouwen en gunnen… vertrouwen en gunnen.

’t Is bijna Pasen en dan brengen we ons de kernverhalen van schepping, verbond, bevrijding en verbondsvernieuwing te binnen. Deze crisis geeft genoeg reden om voorzorgsmaatregelen te treffen, zoals Mozes het volk opdroeg aan de vooravond van de bevrijding uit Egypte. Ook nu gaat het om voorzorgsmaatregelen die de redding van ons allemaal willen dienen, niet onze beknotting! Telkens opnieuw vraagt God ons om Hem te vertrouwen. Jesaja bemoedigt de bannelingen in Babel met de woorden: ‘Wees niet bang: je zult niet worden beschaamd; wees niet bedrukt: je zult niet worden vernederd.’ [Jes. 54:4]

En deze verhalen lopen in de Paasnacht uit op de woorden: ‘Dit is de nacht waarin wij gedenken dat onze Messias heeft verbroken de macht van het kwaad, de banden van de dood.

Dit is onze hoop! In leven … én in sterven!

Volgende week zondag 5 april, Palmpasen, zouden we een feestelijke dienst hebben waarin Coby Verschoof en Karin Biemholt openbare belijdenis van het christelijk geloof zouden afleggen. Karin zou ook gedoopt worden.

Voorlopig hebben we deze bijzondere en feestelijke dienst uitgesteld. Maandag 23 maart heeft de regering nog strengere maatregelen getroffen en die gelden tot 1 juni. Dat betekent dat dit feest ook niet op Pinksteren kan plaatsvinden. We zullen alle diensten op dezelfde manier proberen voort te zetten met alleen de mensen die nodig zijn: voorganger, ouderling, diaken, koster, kerkrentmeester, musicus en hopen natuurlijk dat u allemaal via de beeldverbinding of de audioverbinding van Kerkdienst gemist verbonden blijft.

Wij houden u middels deze nieuwsbrief en de website op de hoogte. Er zijn gemeenteleden die hiertoe geen toegang hebben. Kent u ze, wonen ze bij u in de buurt, wilt u hen dan op de hoogte houden van het nieuws? Een telefoontje kan altijd, nu we zoveel mogelijk thuis moeten blijven.

In de pastorale brief die ieder van u vorige week heeft ontvangen staan onze telefoonnummers en die van andere kerkenraadsleden. Belt u ons, belt u hen als u uw zorgen wilt delen of met een probleem zit. De diaconie probeert mensen die hulp nodig hebben en mensen die hulp bieden met elkaar in contact te brengen. Hiervoor is het volgende emailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

We merken dat de diensten die in zeer kleine kring in de Bethlehemkerk worden gehouden en via Internet met beeld en geluid live of op een ander tijdstip te volgen zijn, zeer op prijs worden gesteld. Daardoor kunnen we de lofzang gaande houden, elkaar bemoedigen, maar ook informatie uitwisselen.

Tot slot: het is fijn - juist nu we elkaar niet zien - als er voorbeden worden aangedragen. Met uw verzoek om voorbede toont u betrokkenheid en zien we om naar elkaar. Van harte aanbevolen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mede namens collega Aster Abrahamsen, hartelijke groeten,

Jetty Scheurwater

You have no rights to post comments