Diakenen zijn de praktische mensen in de kerk die handen en voeten geven aan het christen en gemeente zijn.

Om mensen te kunnen helpen, is ook geld nodig. Aan de ene kant moet geld worden ingezameld om te kunnen uitdelen. Maar gaven inzamelen is meer dan meer dan alleen zorgen dat de collectezak rondgaat en wordt gevuld. Want diaconaat is meer dan alleen financiële hulpverlening, maar oog hebben voor kwetsbare mensen of mensen die het even moeilijk hebben en hulp nodig hebben. Wie heeft hulp nodig en wie kan eventueel die hulp bieden.

De wijkdiaconie kan bijvoorbeeld kijken of en welke hulp eventueel beschikbaar is. Het gaat om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen.

En er zijn acties die gecoördineerd moeten worden. Je kunt dan denken aan acties voor de voedselbank of de thermometeracties.

Een diaken doet dus veel, eenvoudig en ingewikkeld, openbaar en achter de schermen, zichtbaar en onzichtbaar, maar altijd essentieel en praktisch om de kerk en de diensten te laten draaien. Er zit vast ook iets voor jou bij, wat bij je past en wat je kunt doen.

Er zijn nu nog maar vier diakenen. Samen kunnen we niet alles doen. Niets doen is geen optie, want samen zijn we kerk.

Ben je dus praktisch ingesteld en wil je handen en voeten geven aan christen zijn met soms ook simpele taken, dan is diaken zijn echt iets voor jou.

Hanneke Dral

Wilma Hilberts