Hoe mooi zou het zijn als er op al die grote grasvelden in Kerkelanden natuurlijke groene brinkjes gerealiseerd worden? Plekken waar bewoners elkaar even kunnen ontmoeten of waar je ’s avonds een drankje kunt doen met anderen. Waar de beslotenheid tussen het groen en grote boomstammen, buiten weer lonkt en kinderen op zoek te naar avontuur. Uitdagende plekken om weer ouderwets te kunnen ravotten met elkaar.

De brinkjes zijn met bloeiende beplanting, struiken en bomen omzoomd. Levendige gezellige trefpunten. Zodra het donker wordt, wordt het overgenomen door het nachtleven. Veel dieren vinden hier een beschutte haven om het grote veld over te steken. Ook zien we graag heel veel extra aanplant waar dat mogelijk is. Dat maakt de wijk meer klimaat-adaptief en fijner om in te wonen voor mens en dier. Zo verbinden we het Raabos, het weiland gebied en de stad. We vergroten hiermee het leefgebied van heel veel diersoorten, wat een enorme boost zal opleveren voor de biodiversiteit.

Dit alles is nog een flinke weg te gaan. In de tussentijd werken we met de werkgroep aan verschillende projecten. Zo komt er komende maand een zakje bloemzaad met waardevolle vaste planten en eenjarigen beschikbaar voor alle huishoudens in Kerkelanden. Het zaad is helemaal afgestemd op de Kerkelanden bodem.

Dit jaar doen we mee aan de landelijke boomspiegelactie Het Boomspiegelfeest. Samen met de gemeente en Versa Welzijn hebben we de handen ineengeslagen en willen we, samen met de bewoners, alle boomspiegels van Kerkelanden gaan beplanten met waardevolle bloeiende planten voor de insecten. De planten worden aangeboden door de gemeente.

En tja, zo zijn er nog heel veel meer plannen voor groene projecten. Laat rustig weten als je er eens met me over wilt kletsen of aan zou willen sluiten bij de werkgroep.

Kerkelanden Groent
Kerkelanden Groent is een bewonersinitiatief dat streeft naar meer biodiversiteit binnen de Hilversumse wijk Kerkelanden. Met dit initiatief onderzoeken we enerzijds hoe we binnen onze directe leefomgeving, meer groen kunnen ontwikkelen om daarmee een plek te creëren waar insecten, inheemse vogels en andere dieren zich prettig voelen. Anderzijds hopen we dat we met ons team de veelal wat oudere en eenzame bewoners kunnen betrekken bij het maken en realiseren van onze groene ambities.

Om een zo groot mogelijk draagvlak te creëeren zijn we in contact gegaan met zowel de gemeente Hilversum, politieke partijen (GroenLinks), lokale natuurbeheerders en sociale organisaties als Versa Welzijn. Daarnaast proberen we binnen ons netwerk zoveel mogelijk kennis te vergaren door het betrekken van personen met kennis en ervaring op het gebied van vergroening in het algemeen en inheemse planten in het bijzonder.

Ben je enthousiast na het lezen van deze introductie en wil je meer weten van Kerkelanden Groent? Of zou je binnenkort een keer praktisch aan de slag willen met een van de projecten die we op gaan zetten? Neem dan contact op via het contactformulier of bel naar Ilona Hartensveld (06-50467778).

Schrijf je in voor de inspiratieavonden!
Dit jaar starten we met een reeks van drie inspiratieavonden in de Bethlehemkerk. Hiermee willen we jullie, de bewoners van Kerkelanden, inspireren en helpen de eigen tuin, voortuin of straat groener en ‘levend’ te maken. Alle beetjes helpen en iedere steen die plaats maakt voor groen is hard nodig. Met minder stenen is er meer opvangcapaciteit voor regenwater, meer verkoeling en ruimte voor biodiversiteit! Is je tuin al groen en wil je meer? Of  is je gevel of straat een beetje saai? Doe mee!

De inspiratieavonden vinden plaats in de Bethlehemkerk. Er zijn (helaas) slechts 35 plekken beschikbaar. Geef je dus snel op! Klik hier om je op te geven.

Agenda 2024
  • Dinsdag 13-02: inspiratie-avond in de Bethlehemkerk met ‘Vlinderman’ Nicky van Castricum. Maak na deze avond de start voor het ontwerp van jouw eigen vlinder(voor)tuin!
  • Dinsdag 12-03: inspiratie-avond in de Bethlehemkerk. Lokale groene ondernemers nemen je mee in hun missie en spijkeren je bij met tips voor jouw ‘levende tuin’.
  • Donderdag 04-04: inspiratie-avond in de Bethlehemkerk. Auteur en volkskrant columnist Caspar Janssen vertelt over de transitie van zijn grauwe balkon op 3-hoog naar een waar bijenparadijs. Interessant voor iedereen met een balkon of klein terras!
  • Eind september: Inheemse Zaaiweek (in samenwerking met Kerkelanden Groent Junior)
  • Begin oktober: Boomspiegelfeest Kerkelanden 2.0. De boomspiegel is het stukje grond in de stoep onder de boom. Soms is dat mooi, soms wat saai en het leuke is, je kunt hem adopteren en er je eigen vrolijke tuintje van maken! Als je een boomspiegel wilt adopteren wordt er gekeken of deze eerst verbeterd of zelfs vergroot kan worden. Meer ruimte voor boom en biodiversiteit!
  • Herfstvakantie activiteit: Actie BioBloembollen (in samenwerking met Kerkelanden Groent Junior)

Samen maken we Kerkelanden nóg mooier voor mens en dier!

Sinds 2018 is de Bethlehemkerk een groene kerk. Dat betekent dat de Bethlehemkerk zich blijvend inspant voor een groenere en betere wereld.

Wilt u meer weten, stuur dan een bericht naar ds. Aster Abrahamsen of naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.