Dat scholen en ziekenhuizen in Oekraïne doelwit van de Russen zijn, is wel bekend. Maar ook tientallen kerken in het land zijn inmiddels door Russisch geweld beschadigd of verwoest. Dat is geen toeval, oordelen onderzoekers.

Bij Krasnopillia in de regio Donetsk staat een kerkklok eenzaam in een veld. Van het ooit imposante Russisch-orthodoxe klooster ernaast staat weinig meer overeind. Dankzij Russisch artillerievuur liggen de kloostermuren als brokstukken in het gras.

Het klooster is een van de vele religieuze gebouwen in Oekraïne die door Russisch oorlogsgeweld zijn verwoest. Sinds het begin van de oorlog zijn al bijna 120 kerken en kloosters in het land door de Russen beschadigd of met de grond gelijk gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van mensenrechtenorganisatie Centre for Information Resilience (CIR).

Lees verder: ‘Rusland vernietigt bewust kerken.’ Al bijna 120 Oekraïense kerkgebouwen verwoest in twee jaar oorlog - Nederlands Dagblad. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland