In de Bethlehemkerk is het inmiddels traditie: wie kweekt de grootste zonnebloem? Degene die na de zomer de langste zonnebloem heeft, kan een prijs winnen!

Na afloop van de viering op Eerste Paasdag zijn er zonnebloempitten (Helianthus Giganteus) in de kerkzaal uitgedeeld door de kinderen namens de diaconie, als afsluiting van het 40-dagenthema.

Het lijkt ons erg leuk om dit een BeMoReGraan-actie te laten worden. Daarom staat er de komende twee zondagen (7 en 14 april) een mandje met zaadjes in de kerk. Pak met een lepel ongeveer 5 zaadjes uit het mandje en stop deze in de papierenzakjes die er bij liggen. Heel veel succes!

Zonnebloemwedstijd 2024
Een foto van de zonnebloem met daarnaast een meetlint én natuurlijk u zelf erbij (graag bij de foto ook de gemeten lengte van de zonnebloem aangeven) s.v.p. inzenden vóór 3 september a.s. naar de redactie van de Nieuwsbrief, e-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De winnaar wordt bekend gemaakt op zondag 8 september.

Wanneer een zonnebloem zaaien?
Zonnebloemen zaaien is iets wat je met zorg moet doen. Het belangrijkste is dan vaak de periode wanneer je gaat zaaien. De zonnebloem kan vanaf maart voorgezaaid worden. Wanneer je voorzaait, dan heb je sneller resultaat. Wil je ze echter meteen buiten zaaien, dan kun je ze het beste in mei zaaien. Tip: leg het zaadje eerst 24 uur in water en plant het daarna in de grond. Dan ontkiemt het gemakkelijker.

Waar kun je het beste zonnebloemen zaaien?
Een zonnebloem kan zowel in een pot als in de aarde gezaaid worden. Het is wel zo dat deze bloem in volle bloei voldoende grond nodig heeft, dus kies voor een pot die ruim genoeg is. Een kuiltje van zo’n 1 tot 2 centimeter diep is voldoende voor het zaadje. Geef het meteen water wanneer je gezaaid hebt.

Hoe zonnebloemen zaaien?
Een kuiltje van 1 tot 2 centimeter is diep genoeg. Het is ook belangrijk om ze ver genoeg uit elkaar te planten, zodat de plantjes voldoende ruimte hebben om zich te ontwikkelen. Laat er dan ook ongeveer 40 cm tussen zitten. Op de lange termijn moet je er stokken bij plaatsen om ze steun te bieden.

Hoeveel water moet je zonnebloemen geven?
Zonnebloemen houden van zandgrond en kunnen beter tegen droogte dan tegen te veel vochtigheid. Wanneer de plantjes eenmaal ontkiemd zijn, moet je ze dus niet te veel water geven. Dan ontwikkelen de wortels zich niet goed genoeg en breken de stengels eerder af. De kleine plantjes doen het nog beter wanneer ze wat mest krijgen. Zowel wanneer ze in volle grond staan als wanneer ze in een pot gezaaid zijn, bevordert dit de groei.

Verzorging buiten
Wanneer de plant eenmaal buiten staat, wil je dat die mooi groot wordt. Wanneer zonnebloemen slap gaan hangen, is dit meestal een teken dat ze te weinig water krijgen. Wordt de zonnebloem erg hoog of dreigt er storm, dan kun je de zonnebloem het beste ondersteunen. Dit doe je bijvoorbeeld door er een stevige stok naast te plaatsen. Houd ook rekening met slakken. Deze diertjes zijn namelijk gek op de bladen van een zonnebloem. Je kunt dit voorkomen door een kringetje zout om de zonnebloem te strooien.