COLLECTEBERICHT NOODHULP ZUID-MALAWI NA CYCLOON
Familieleden kwijt. Huizen plat of kapot. Oogsten verwoest. Honger.

EXTRA Update!
Omdat we vorige week in de Emmaus waren hebben we geen derde thermometeractie gehad voor Malawi. Zondag doen we dat alsnog.

Katinka zal deze collecte zelf aankondigen en een update geven van hoe het nu is in Malawi.

Dit zijn enkele van de vele gevolgen van cycloon Freddy in Malawi. Het Nederlandse nieuws laat het amper zien, maar het is hartverscheurend om te zien hoe mensen alles kwijt zijn. De schade is enorm. Eind maart is Malawi geraakt door cycloon Freddy. De officiële cijfers van de Malawiaanse overheid melden 564.239 mensen (rond de 127.000 huishoudens) die hun huis kwijt zijn, 511 doden, 533 vermissingen en 1724 mensen verwond. Naar waarschijnlijkheid zijn het er nog meer. Ook de landbouw is zwaar getroffen en de oogst van zeker 200.000 hectare is verloren gegaan terwijl het bijna oogsttijd was.

Doordat het regentijd is, regent het nog altijd veel en intens waardoor er nog altijd meer huizen instorten dus de schade loopt nog op.

De cycloon kwam op een moment dat veel mensen het al moeilijk hadden vanwege de hoge prijzen voor voedsel en andere grondstoffen. Voorafgaand aan cycloon Freddy waren de prijzen van maïs (Malawi's hoofdvoedsel) al 214% hoger dan in dezelfde tijd vorig jaar. En in Zuid-Malawi heerst cholera.

YWAM (Youth With A Mission) Zomba is deel van een wereldwijde zendingsbeweging die draait om God kennen en bekend maken. Katinka van Buuren (lid van de Bethlehemkerk) werkt voor YWAM in Malawi en vraagt uw hulp voor de getroffen bevolking. De organisatie vindt het belangrijk om Gods liefde te verspreiden in woorden en daden. Ze zijn direct gestart met noodhulp in de vorm van voedselpakketten, dekens, waterfilters en plastic sheets. Verder bidden zij en voeren zij gesprekken met mensen ter bemoedigen aangezien veel getraumatiseerd zijn. Inmiddels hebben we dit op 4 plekken kunnen doen en we zijn bezig met een 5e en 6e deelmoment. We werken voornamelijk in de dorpen om ons heen die (nog) geen hulp hebben gehad van overheid/NGO’s. In de komende weken en maanden willen we ook kijken hoe we kunnen helpen om huizen weer op te bouwen. Alle support die gegeven kan worden, is heel hard nodig en heel erg welkom! Alles komt direct bij de mensen terecht.

De opbrengst van de thermometeractie op de zondagen 4, 11 en 18 25 juni is bestemd voor Malawi.

Het is ook mogelijk uw gift over te maken op rekeningnummer: NL79 RABO 0373 7117 86 t.n.v. Diaconie Protestantse gemeente Hilversum onder vermelding van ‘hulp aan Malawi’. Helpt u mee?

Collecte film met toelichting door Katinka zelf: https://youtu.be/rBP9iIzY_dM

Wijze van betalen
De collecten kunt u voldoen via BethlehemkerkcollectesAls u een smartphone heeft kan de QR-code hieronder gebruikt worden.
Ook kunt u uw gift overmaken via de bankrekeningnummers die bij de doelen vermeld worden.

Alle gevers thuis en in de kerk: Hartelijk dank!

Makkelijk: Giften via één iDeal-boeking overmaken? Scan dan de QR-code hierboven: De betalingen komen deze week ten gunste van bovenstaande collecten.