Zo’n 20 gemeenteleden die dit jaar en vorig jaar 75 jaar zijn geworden of nog worden, hebben elkaar op 31 oktober ontmoet in de Bethlehemkerk en samen een eenvoudige maaltijd gebruikt. ’t Werd een heel gezellige middag!

Voorafgaand aan de maaltijd hadden we een leuk programma dat aanleiding gaf om herinneringen op te halen en meer te leren van hun geboortejaar. Welke bijzondere gebeurtenissen vonden plaats in hun geboortejaar? Welk automerk kwam voor het eerst op de markt? Naar welke muziek luisterde deze generatie? Wat hebben ze gemeen? We hebben hen gevraagd waar ze in die 75 met vreugde op terugkijken en waar ze nog naar uitkijken.

Er ontstond onmiddellijk al verbinding omdat er mensen in dezelfde plaats waren geboren. Soms kenden mensen elkaar al heel lang, zonder te weten dat ze even oud zijn. Er waren zeer geanimeerde tafelgesprekken.

geboortejaar 1947

Samen met ds. Jetty Scheurwater heb ik als secretaris van het consistorie de bijeenkomst voorbereid. Ds. Hillegonda Ploeger was ook aanwezig.

We hadden tijdens de maaltijd een boodschap voor de aanwezigen. Er is veel veranderd. Vroeger kregen alle leden bezoek namens de kerk door dominee en ouderlingen. Dat is al heel lang niet meer de praktijk in onze gemeente, maar de ouderen vanaf 75 jaar kregen nog bezoek van een vrijwilliger uit de gemeente. Met het ouder worden van de gemeenteleden lukt dat ook niet meer. Overigens was daar alle begrip voor. Er zijn te weinig vrijwilligers voor bezoekwerk beschikbaar. En deze vorm van omzien naar elkaar, een ontmoeting met leeftijdgenoten, vonden ze erg leuk.

geboortejaar 1948

Uit alle secties van de wijkgemeente waren leden aanwezig. We hebben hen gevraagd, nu ze elkaar (een beetje) kennen, om een beetje naar elkaar om te zien; als ze elkaar ontmoeten in de kerk of ergens anders tegenkomen. Er is iets dat hen verbindt! En behalve dat hopen we dat zij sectiehoofden en predikanten op de hoogte houden als er in hun omgeving situaties zijn die om pastorale aandacht vragen.

Herma Bosma, secretaris consistorie