Op zaterdag 21 oktober vindt GroenGelovig plaats, een jaarlijks evenement om christenen te inspireren en uit te dagen tot een duurzame levensstijl. Laat je inspireren door prikkelende speeches van bijvoorbeeld Rozemarijn van 't Einde en ontdek de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Aanmelden kan vanaf nu.

De roep om te luisteren

Het thema van 2023 is ‘De roep om te luisteren’. Projectleider Joost van Dieren: “We staan stil bij hoe God spreekt door de schepping heen. In een tijd waarin we elkaar soms niet meer verstaan, het klimaatalarm steeds luider klinkt en we niet altijd weten wat God van ons vraagt op het gebied van duurzaamheid. Vandaag de dag wordt veel overstemd door onze eigen agenda, de wensen van de samenleving, mediageluiden of politieke stemmen. Via lezingen en seminars stimuleren we bezoekers richting een duurzamere levensstijl die recht doet aan mens en natuur. Bezoekers ontdekken welke concrete stappen ze kunnen zetten om thuis, in de kerk en in de leefomgeving het verschil te maken.”

Sprekers

Op het evenement spreken o.a. Evert-Jan Ouweneel, Ruth Valerio, Paul Schenderling en Rozemarijn van ’t Einde. Evert-Jan Ouweneel is cultuurfilosoof en gaat in zijn bijdrage in op de tijd waarin we leven, welke klimaatstemmen er klinken en hoe bepalend deze zijn voor ons doen en denken. Ruth Valerio is milieu- en sociaal activist, theoloog en verbonden aan Tearfund UK. Zij spreekt over wat God vanuit de Bijbel zegt over zijn schepping. Econoom Paul Schenderling benadert sociale en ecologische vraagstukken vanuit een economische invalshoek. Theoloog Rozemarijn van ’t Einde is een van de initiatiefnemers van De Klimaatwakers: een actie waarbij dag en nacht wordt gewaakt bij het Catshuis. Tijdens GroenGelovig vertelt zij hoe gehoor werd gegeven aan haar roep om klimaatrecht.

Samenwerking

GroenGelovig is een initiatief van Tearfund, en Kerk in Actie is één van de deelnemende partners. Programmaleider Karin van den Broeke: “Duurzaamheid ligt ons na aan het hart en als drager van GroeneKerken doet Kerk in Actie graag mee met dit event. Bij duurzaamheid gaat het om onze zorg voor de schepping en om het rechtzetten van onrecht aan alles wat leeft. Kerk in Actie hecht aan bezinning op de rol die wij daar zelf als christenen in spelen. GroenGelovig is daarvoor een goed platform.”

Andere partners naast Kerk in Actie zijn de Evangelische Omroep, A Rocha Nederland, Micha Nederland, Groenekerken, CGMV, Missie Nederland, Christelijke Hogeschool Ede, Laudato Si’ Alliantie Nederland, ChristenUnie en Hogeschool Viaa.

Tickets kunnen vanaf nu besteld worden via groengelovig.nl.

Sinds 2018 is de Bethlehemkerk een groene kerk. Dat betekent dat de Bethlehemkerk zich blijvend inspant voor een groenere en betere wereld.

Wilt u meer weten, stuur dan een bericht naar ds. Aster Abrahamsen of naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.