Op zondag 12 november wordt in Amsterdam een mars gehouden voor klimaat en rechtvaardigheid. Voorafgaand aan de mars is er in de Amsterdamse Westerkerk een interreligieuze viering . Vanuit verschillende tradities wordt er gebeden en God geprezen om het geschenk van de schepping.

De Groene kerken sluiten zich bij de mars aan. In Hilversum zijn onder meer de Bethlehemkerk, De Morgenster en het Christelijk Spiritueel Centrum lid van de Groene kerken in Nederland. René de Reuver, secretaris van de Protestantse kerk in Nederland, roept mensen op aan de mars mee te doen.

Indringende brief

In de nieuwsbrief van de Groene kerken schrijft hij: ‘Op 4 oktober jl. heeft paus Franciscus een ‘apostolische vermaning’ – een wat uitgebreide pauselijke brief – gepubliceerd met de titel Laudate Deum, Prijs God. Het is een indringende brief over het klimaat, waarin hij de boodschap van de acht jaar eerder verschenen encycliek Laudato Si’ (Geprezen zijt Gij) aanscherpt. Voor de paus is het helder: God prijzen en je inzetten en uitspreken voor het klimaat hebben alles met elkaar te maken.

‘De paus beëindigt zijn brief met de aangrijpende zin: ‘Als mensen claimen Gods plaats in te nemen, dan worden zij elkaars ergste vijand.’ Het klimaatprobleem lossen we daarom niet op met onze technische kennis. De spa moet dieper de grond in. Het hart moet geraakt en gedraaid worden. De lofzang moet weer gezongen worden: Laudate Deum!’

Met ons hart, onze mond en onze voeten

‘De afgelopen jaren is de urgentie van deze lofprijzing alleen maar groter geworden: het voortbestaan van mensen, dieren, bomen en planten staat op het spel. De opwarming van de aarde zet door, mede door onze levensstijl. Laten we daarom op 12 november gezamenlijk God prijzen in de kerkbank en op straat, met ons hart, onze mond en onze voeten. Hopelijk klinkt dit lied zo aanstekelijk dat velen het niet kunnen laten om mee te doen.’

Sinds 2018 is de Bethlehemkerk een groene kerk. Dat betekent dat de Bethlehemkerk zich blijvend inspant voor een groenere en betere wereld.

Wilt u meer weten, stuur dan een bericht naar ds. Aster Abrahamsen of naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.