Zondag 7 juli 2024 zijn leden van De Graankorrel aangekomen in Hilversum. Nadat ze zondag 30 juni 2024 de deuren van hun mooie kerk in ’s-Graveland achter zich dichtgetrokken hadden, gingen ze op weg. In een feestelijke viering verwelkomde Jan de Leede, voorzitter van de algemene kerkenraad, hen in Hilversum: “Van harte welkom in ons midden en onze gemeenschap. Samen vormen we een prachtige gemeenschap”.

De dienst op deze zondag heeft als thema ‘doortocht’ meegekregen. De hele gemeente maakt een doortocht door. Zowel leden van de Graankorrel als leden uit Bemore. Ds. Annemieke Parmentier: “De meeste Graankorrels komen in een onbekende omgeving terecht waar alles onwennig is. Mensen zullen hun draai moeten vinden. De gemeenteleden uit Loosdrecht zijn hen voorgegaan. Zij weten hoe het voelt”.

Gemeenteleden van Bemore+ maken ook een doortocht mee, de Graankorrels sluiten zich hierbij aan. “We moeten wennen aan de nieuwe situatie. Waarbij de stip aan de horizon nog niet helemaal duidelijk is. We moeten ons opnieuw uitvinden”, aldus ds. Parmentier, “Bij een doortocht is de vraag wat je meeneemt. Achter de ark van het verbond nemen de vertegenwoordigers van de 12 stammen ieder een steen mee uit de bedding van de Jordaan. Daarmee richten ze een gedenkteken op”.

Met de woorden naar Jesaja sloot ds. Annemiek Parmentier de preek af. Blijf niet staren op wat vroeger was. Zie ik ga iets nieuws beginnen. Het is al begonnen. Merk je het niet? “Dat biedt mij houvast. Net als de woorden van Jezus: Het Koninkrijk van God ligt binnen uw bereik. Laat dat voor ons een stip aan de horizon zijn. Of beter gezegd: dé stip aan de horizon”.

Overvliegen
Vijf tieners hebben op hun levensweg een doortocht gemaakt. Van basisschool naar middelbare school. Van kinderdienst naar tienerdienst. Ze hebben mooie herinneringen gedeeld met de gemeenteleden. Kyan vertelde over de doopkaars die hij mocht aansteken voor zijn zusje. Boaz heeft mooie herinneringen aan de klokkentoren die hij samen met organist Klaas de Haan heeft bezocht. Palmpaasstokken maken en daarmee door de kerk lopen, vond Joris leuk. Charlotte deelde haar herinnering aan de levende kerststal. Zij was een kerstengel Kim vindt het mooi dat de kerk zich inzet voor goede doelen. Zij heeft zelf in een film gespeeld van een goed doel.

De tieners van Bemore+ hebben Charlotte, Kim, Joris, Boaz en Kyan met open armen opgevangen. Na hun doortocht zijn ze in een gespreid bedje geland.

Op weg
Fokko Bosker heeft 26 jaar met de kinderen meegelopen. Nu is het tijd om het stokje van de kinderdienstleiding over te geven. Hij maakt een doortocht naar andere taken in de kerk.