De algemene kerkenraad heeft na het voorgenomen besluit van 27 mei 2024 in totaal 16 ingezonden brieven ontvangen. Betrokken gemeenteleden hebben vragen gesteld, opmerkingen gemaakt en bezwaren aangetekend. Deze zijn meegewogen in het definitief besluit van maandag 24 juni 2024. Alle briefschrijvers hebben inmiddels reactie ontvangen.

Lees de volledige reactie van het moderamen via deze link of lees een korte samenvatting hieronder:

Waarom toch ook de Grote Kerk betrekken bij het gebouwenbesluit?

In de vergadering van 26 februari 2024 heeft de algemene kerkenraad het besluit genomen om de Grote Kerk alsnog te betrekken. Dit heeft te maken met het uitblijven van de confessioneel reformatorische gemeenschap waarin Diependaalse Kerk en Grote Kerk zouden opgaan. De verhoudingen zijn hierdoor verschoven.

Verkoop één of meerdere kerkgebouwen

De algemene kerkenraad verkoopt op dit moment geen gebouwen. Als we een gebouw kwijt zijn, zullen we niet snel een nieuw gebouw terug kunnen krijgen.

Ouderen noch jongeren zitten erop te wachten naar de Grote Kerk te moeten gaan

Er is aandacht voor de bereikbaarheid en het parkeren. Zorgen rond parkeermogelijkheden gelden echter voor alle gebouwen.

Het kerkinterieur vraagt aandacht en daarom voorziet de algemene kerkenraad in aanpassen en moderniseren van het kerkgebouw. Dit is onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek.

In het voorstel ontbreekt een visie

De keuze is gebaseerd op de voorkeuren van de drie geloofsgemeenschappen, de drie reacties zijn onderaan deze pagina nogmaals ingevoegd. Er zijn uiteraard verschillen binnen de geloofsgemeenschappen. Deze zijn afgewogen en opgenomen in het besluit.

De historie van de plek weegt mee in de keuze voor de Dorpskerk. De lofzang gaat al ruim 600 jaar op deze plek. Die lofzang houden we graag gaande. Tot slot ziet de algemene kerkenraad veel kansen om invulling te geven aan onze missionaire en diaconale opdracht vanuit de Dorpskerk.

Op dit moment is Hilversum Noord-Oost sterk in ontwikkeling. De nieuwbouw brengt jonge gezinnen naar Hilversum. Dat biedt kansen aan Vitamine G met als thuiskerk De Morgenster.

Het gaat te snel, neem meer tijd, mensen haken af als het zo snel gaat

Het rapport Herijking is in 2016 verschenen en vormde de basis voor het vernieuwingsproces dat nu PgH2024 heet. Het proces loopt dus al bijna tien jaar. In die tien jaar is het ledental gedaald. De verwachting is dat, als de AK nu geen besluit tot verandering neemt, er opnieuw leden zullen afhaken.

Het ontbreken van een financiële onderbouwing

De financiële onderbouwing vormt een van de drie haalbaarheidsonderzoeken. Een zeer belangrijk onderzoek voor de algemene kerkenraad. Financiële onderbouwing maakte geen deel uit van de opdracht aan de PgH-gebouwencommissie.

Halverwege 2025 moet een besluit genomen zijn over de drie haalbaarheidsonderzoeken:

• Inhoudelijk
  • Praktisch/technisch/monumentaal
  • Financieel

Twee betrokken gemeenteleden zijn ontevreden met de reactie van het moderamen, namens de algemene kerkenraad, op hun bezwaarschrift. Zij hebben een bezwaar ingediend bij het CCBB (Classicale Colleges voor de Behandeling van Beheerszaken). Het is op dit moment niet bekend wanneer dit college het bezwaar behandelt. Het moderamen is met beide gemeenteleden in gesprek en betreurt dat ze er niet samen uitgekomen zijn.

Lees alles over het hele PgH2024-proces op de speciale pagina.

Reactie van het moderamen aan de briefschrijvers.

Reactie op voorgenomene besluit door wijkkerkenraad Grote Kerk en Bemore+, en kernteam Vitamine G.