Bethlehemkerk
Fijn om weer terug in de kerk te mogen zijn; ’s ochtends de kerkdienst online gevolgd en nu weer even echt in de kerk. De kerk is alleen wel erg leeg en de grote ruimte voelt eerst nog erg ongezellig aan. Daar is wel wat aan te doen. Nadat we de tafels in de kerkzaal gezellig twee aan twee tegen elkaar aan hebben gezet, kerstkleedjes erop hebben gelegd en de stoelen op 1,5 meter afstand eromheen hebben gezet, voelt het al een stuk beter. We steken alle kaarsjes aan die we kunnen vinden, doen de lichtjes van de kerstboom aan én op het grote beamerscherm laten we een knapperende open haard branden. Zolang er nog geen bezoek is, draaien we lekker hard kerstmuziek om in de stemming te komen.

We zijn weer open: de banners staan voor de kerk, de intekenlijsten liggen klaar en een grote pot koffie is gezet. Van een gemeentelid hebben we een grote zak oliebollen gekregen. Even in de magnetron en een flinke laag poedersuiker erop. Dat komt wel goed.

Nu de bezoekers nog… Ook dat komt helemaal goed. Na een half uurtje komt de eerste bezoeker en daarna nog één en nog één. We gaan gezellig bij elkaar zitten… oké op 1,5 meter afstand, maar toch gezellig. Knus. De muziek wordt wat zachter gezet, want op 1,5 meter versta je elkaar slechter als er ook nog muziek doorheen klinkt. De eerste oliebollen warm gemaakt en we zijn los.

Daarna druppelen de volgende gasten binnen, we zien ze mooi aan komen lopen langs het grote grasveld van de kerk. Hoef je ook niet de hele tijd bij de koude ingang te wachten. Invullen van de gezondheidsvragenlijst levert bij niemand weerstand of vragen op. Ook dragen van mondkapjes gaat heel natuurlijk én ook heel natuurlijk vlot af als men een keer zit. Tijdens de gesprekken gaat het ook over de persconferentie van de komende week. Ieder is vol begrip, maar de bezoekers hopen op de ruimte om elkaar te blijven ontmoeten. De eenzaamheid die ze ervaren, valt hen zwaar.

Het wordt een gezellige middag, met zeven gasten. Wanneer we weer naar huis gaan, zijn de oliebollen op en heeft iedere gast een themalichtje meegekregen als herinnering of om door te geven aan een dierbare. Een sfeervol begin van deze derde adventsweek.