Vijf zondagavonden in deze veertigdagentijd bent u welkom in de kerk voor een uur muziek, poëzie, proza en gedachten daarbij. Een gevarieerd aanbod van muziek en sprekers die u hopelijk meenemen in wat zo’n veertigdagentijd kan betekenen en waar dat alles kan raken aan het eigen leven.

En ja, dat onder de steigers mag u letterlijk nemen. Vanwege de renovatie is het huidige interieur van het kerkgebouw verrassend anders! Eventjes stilstaan bij wat er momenteel allemaal gaande is in de wereld, maar dan ook met leuke muziek erbij. Dat is de insteek van vijf wekelijkse bijeenkomsten in de Oud-katholieke St. Vituskerk in Hilversum.

Aanleiding voor deze bijeenkomsten is de start van de veertigdagentijd: de tijd in de kerk voor inkeer, bezinning, vasten en uitzien naar het feest van Pasen. En precies in deze tijd staat het interieur van het kerkgebouw aan het Melkpad in de steigers vanwege een grote renovatie- en schilderbeurt.

Een ‘puinhoop’ met de hoop op ‘straks’, stelt initiatiefnemer Dio van Maaren van ‘Bij St. Vitus onder de steigers’. “Maar zo is het ook een mooi en symbolisch decor voor deze tijd en ons eigen leven, waarin vaak ook zoveel op losse schroeven en alsmaar in de steigers staat, in de hoop op...”

In de kerk, onder en tussen die steigers, zijn er daarom vijf achtereenvolgende zondagavonden met muziek, poëzie en meditatie, waarin het verhaal van de veertig dagen dichterbij kan komen in ons eigen leven. Immers, zegt van Maaren, de wereld staat momenteel ook in de steigers. “Het is voor het eerst sinds Covid dat we met Pasen echt weer iets doen. Een paar jaar terug hadden we nog ‘Pasen voor Dummies’. Nu dit. Om te laten zien wat er in de kerk gebeurt. De vraag daarbij is hoe mensen mee kunnen doen in een tijd van bezinning.”

Komende zondag is uur de aftrap ‘Bij de Vitus onder de steigers’ met een optreden van The Occasional Collective (Americana, Blues en Nederlandstaling). Daarbij geeft Joris Vercammen een presentatie (zeker geen preek). Vervolgens zijn er bijeenkomsten op de zondagen 12, 19 en 26 maart en 2 april, steeds om 20.00 uur. De toegang is gratis, wel wordt via QR-code een vrijwillige bijdrage gevraagd.

Zondag 5, 12, 19, 26 maart en 2 april

Vanaf 19.30 uur is er koffie en thee, het programma zelf begint om 20.00 uur.

Toegang
Toegang is gratis met een vrijwillige bijdrage via QR-code.

Klik hier voor de details van zondag 5 maart 2023.