Van 22 t/m 28 mei is het de Week zonder Afval, en ook in Hilversum gaan we hiermee actief aan de slag. Een groeiende groep inwoners en bedrijven gaan de uitdaging aan om zo min mogelijk afval weg te gooien. Doe jij ook (weer) mee? Maandag 22 mei geven we het startsein voor die week.

Programma van 19.30 – 21.30 uur

De avond bestaat uit twee delen. Het eerste deel is met alle aanwezigen. Het tweede deel is verspreid over thematafels waarvoor het publiek zich heeft opgedeeld over de vier thema’s afvalvrij leven, reparatie, voedselverspilling en kleding.

We starten om 19:30 (inloop om 19:15) – we heten iedereen van harte welkom!

19.35 – 20.05 uur Vier sprekers vertellen over het voorkomen van afval en over hun thematafel die avond.

• Marjolein Lever (1), Zero Waste Hilversum, over heel veel praktische tips om afval te voorkomen, afvalvrij boodschappen doen en afval te voorkomen.
  • Hester Giettelink (2), de Natuurkeuken, over voedselverspilling en de vraag hoe we in Hilversum inwoners en bedrijven kunnen stimuleren om voedselverspilling te voorkomen.
  • Pien Gerards (3), gemeente Hilversum en project Heel Hilversum Repareert, over reparatie en de vraag hoe we heel Hilversum aan het repareren krijgen en wat daarvoor nodig is om dat mogelijk te maken.
  • Over kleding (4) en al die prachtige 2e hands, preloved en vintage winkels en plekken die Hilversum rijk is.

20.10 – 20.35 uur Veranderen zonder schuldgevoel en schaamte. 2e Hands kleding, het meenemen van eigen verpakkingen naar de winkel, etensresten meenemen van het restaurant. Menig van ons heeft vast wel eens voor een dilemma gestaan. Hoe kan je hiermee overweg. Suzanne Pepping neemt ons mee over hoe schuldgevoel en schaamte niet meer in de weg hoeven te staan bij onze wens afval te voorkomen.

20.40 – 21.20 uur Opdelen over de verschillende thematafels waar we per thema aan de slag gaan.

21.20 – 21.30 uur Ophalen wat elke thematafel heeft opgeleverd. Wat zijn de gouden tips waarmee we direct aan de slag kunnen?

De avond sluiten we om 21.30 uur af.

Reserveer het café alvast in de agenda: maandag 22 mei van 19.30 tot 21.30. Locatie: VONK in de wijk, Larenseweg 139 Hilversum

Dit café wordt mede georganiseerd door Club R
Refuse – Reduce – Reuse – Repair – Recycle – Rot
Dit zijn de basisprincipes van de zero waste beweging. In Club R gaan we op een praktische manier met elkaar aan de slag met alledaagse manieren van afvalvermindering en delen we onze vaardigheden en kennis met elkaar. Weg van de wegwerpmaatschappij willen we elkaar inspireren en praktische handvatten aanreiken, om zo voorzichtig mogelijk met onze planeet om te gaan

Sinds 2018 is de Bethlehemkerk een groene kerk. Dat betekent dat de Bethlehemkerk zich blijvend inspant voor een groenere en betere wereld.

Wilt u meer weten, stuur dan een bericht naar ds. Aster Abrahamsen of naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.