Met het aansteken van de kaars introduceerde Hillegonda op 22 mei 2023 de bezinning Bij Hemelvaart en Pinkster over Handelingen 16:10. Wat valt je op in de tekst? Leidt de Geest van God ons vandaag ook nog, en hoe zou dat er dan uit kunnen zien?

De Diependaalse Kerk heeft aan Hillegonda gevraagd of zij tijdelijk (crisis)pastoraat op zich wil nemen. De kerkenraad heeft hiermee ingestemd. Ook zijn we akkoord gegaan met enkele wijzigingen in de kerkorde. Daarnaast heeft de synode van de Protestantse Kerk besloten dat een ‘Verklaring omtrent gedrag’ verplicht gaat worden voor ambtsdragers, andere leidinggevenden en iedereen die omgaat met personen in een kwetsbare positie. Een besluit waarbij eerst goed gekeken moet worden hoe we dit gaan organiseren binnen de Bethlehemkerk. Op 19 juni zullen we hierover verder nadenken.

Op een tijdlijn voor PgH2024 hebben we bij en tussen verschillende ijkpunten aangegeven wat we niet moeten vergeten in welk deel van het proces. De nodige geeltjes zijn geplakt maar daar komen vast en zeker nog meer bij.

Esther Gross
Scriba Bethlehemkerk