Eigenlijk had organisator Kees Schipper een jonger iemand moeten vragen het uitstapje van de Bethlehemkerk te verslaan. Hij of zij had de ogen uitgekeken bij het zien hoe op een woensdagmorgen voorzichtig in de stromende regen met of zonder stok 50 zeer oudere mensen vanuit de kerk naar de bus van Jan van Dijk Tours stapte en zich vasthoudend aan de twee leuningen naar binnen hees. Stralende gezichten. Dit was het jaarlijkse  uitstapje. Dat zou genieten worden.

Toen iedereen zat, kwam ook de chauffeur in de bus. ,,Ik heet Jan, “ zei hij, maar  of hij ook Van Dijk heette, liet hij in het midden.

Het was ruim een uur rijden naar Roelofarendsveen en het leek lastig om over  smalle wegen te parkeren bij de boot Alexander -M van Rederij Van Leersum Varendfeesten, want we zouden gaan varen op de Kager plassen. Het duurde even voordat iedereen zich aan boord had gehesen en aan de vier persoons tafeltjes had geïnstalleerd. Een aantal mensen kende elkaar, waren echtparen of vrienden of goede kennissen uit de kerk, anderen kenden elkaar van gezicht. Maar ze praatten er lustig op los. Ook de wat slechthorenden, al misten die dan ook deels menig gespreksonderwerp. Maar dat gaf niet. Het was niets serieus. Het unaniem besluit van de PGH2024 kwam bijvoorbeeld totaal niet ter sprake. De gebakjes met koffie hadden meer aandacht en het was ook leuk kijken aan weerszijden van de Ringvaart vol huizen en industrie, waarover de Alexander-M zich naar de Kager plassen spoedde. Het regende nog steeds. Maar het werd opeens droog en aanvankelijk één zonnestraaltje wurmde zich door de wolken of de eerste Bethlehemgangers hesen zich langs het smalle trapje het bovendek op. Het woei flink. Maar het was heerlijk, beweerden ze, waarna bijna  alle andere passagiers  ook het dek op wilden. Ja, het was heerlijk in de wind. En de zon kwam er echt door. De boot ging de Woubrugse brug onderdoor en passeerde Alphen aan de Rijn en Avifauna en voer toen de Oude Rijn op. Het was tijd om Ineke Woldman te vragen of ze als mede organisator, vervangster van Nel Koning, een zware taak had gehad.

‘’Het was allemaal al geregeld,” zei ze. ,,Ik had geschreven, dat ik wel wat wilde doen. Maar dat was niet veel dus.”

Voorafgaand aan de lunch las ze een lied voor van Sytze de Vries. Een stemmig begin om aan de kadetjes met kaas of vleeswaren en jam en hagelslag plus melk of karnemelk te beginnen. Maar daarna  weer het bovendek op. Net voorbij Koudekerke, Hazerswoude en bij Zoeterwoude en Rijndijk liepen bij een van de woningen enkele dames in bikini. Zulk mooi weer was het intussen geworden.

De boot voer over de enige plas die niet natuurlijk mocht heten, maar er door zandwinning was gekomen. De opvarenden merkten er weinig van. Via Warmond, Kagerdorp en Kaag ging het over de Ringvaart terug naar Varendfeesten.

Er mag niet onvermeld blijven dat de twee dames van de bediening het flink druk hadden, want iedereen werd voortdurend van drankjes voorzien. ,,Het zijn drukke dagen,” sprak  een van de twee, ,, Het begint met alles voorbereiden en De bus reed de Bethlehemgangers weer naar de kerk. Het was 5 uur en de zon scheen uitbundig. Iedereen keek nog even blij. Het was weer een mooie dag geweest.

Klaas Koopman