De algemene kerkenraad heeft maandag 27 mei 2024 een voorlopig besluit genomen over de gebouwen in het kader van het PgH2024-proces. Het advies van de gebouwencommissie wordt grotendeels overgenomen. In het kort luidt het advies dat de reformatorisch-confessionele gemeenschap (Grote Kerk) en de breed protestantse gemeenschap (Bemore+) samen naar de Dorpskerk gaan. Vitamine G krijgt haar thuiskerk in De Morgenster.

De algemene kerkenraad heeft bij dit voorlopig besluit  de  voorwaarde gesteld dat het advies van de PgH-gebouwencommissie haalbaar is. Haalbaarheid zal op drie punten onderzocht worden:

• praktisch/monumentaal: is er voldoende ruimte voor twee geloofsgemeenschappen om gelijktijdig te vieren in de Dorpskerk?
  • financieel: is het de investering waard?
  • inhoudelijk: betreft verschillen in geloofsbeleving en daarmee samengaande aankleding en gebruik van het gebouw.

De verwachting is dat het haalbaarheidsonderzoek een klein jaar in beslag neemt. Dit haalbaarheidsonderzoek wordt gestart als de algemene kerkenraad het voorlopig besluit bekrachtigt. Maandag 24 juni 2024 besluit de algemene kerkenraad hierover. Onderdeel van de besluitvorming is ook de weg ernaar toe (hoe ziet variant 1 eruit, inclusief plan B als het niet haalbaar is) en de uitwerking van de zogenaamde ‘Aanlandplekken’.