De 1e collecte is bestemd voor kinderen in Pakistan

Dit voorjaar denken wij in Nederland aan de watersnoodramp in zuidwest Nederland 70 jaar geleden. Nederland, nog in opbouw na de oorlog, ontving veel hulp van andere landen.  In die tijd werd er in Pakistan, een ander land met een grote delta aan rivieren, voor ons gecollecteerd.

Pakistan kampt nu zelf met de ernstigste overstroming in de recente geschiedenis. De moessonregens hebben bijna 27.000 scholen ontoegankelijk gemaakt.

Van de een op de andere dag verloren miljoenen Pakistaanse kinderen hun familieleden, huis en school. Het is erg onzeker wanneer deze kinderen weer naar school kunnen en dat terwijl Pakistan tijdens de pandemie ook al een van ’s werelds langste schoolsluitingen had. Dat deze kinderen opnieuw voor lange tijd niet naar school kunnen is bedreigend voor hun toekomst.

School is een plek waar kinderen leren, maar het heeft ook andere belangrijke functies. Scholen kunnen zicht houden op hoe het met kinderen gaat. Hoe langer scholen gesloten blijven, hoe groter het risico dat kinderen helemaal niet meer terugkomen.

Dit is een probleem omdat bij lange afwezigheid de kans groter wordt dat kinderen bijvoorbeeld gedwongen worden tot kinderarbeid en kindhuwelijken. Ook neemt de kans toe dat ze worden blootgesteld aan andere vormen van uitbuiting en misbruik. Daarnaast is school belangrijk omdat het kinderen toegang geeft tot (mentale) gezondheidszorg en immunisatie.

Veel gemeenschappen die al kwetsbaar waren, zijn ook nog eens het zwaarst getroffen door de overstromingen. Voor de overstromingen ging in deze gebieden al een derde van de jongens en meisjes niet naar school. Dit kan verergeren door de langdurige schoolsluitingen. Door de schade aan elektriciteitskabels en de internetverbinding is ook leren op afstand bijna niet mogelijk.

Er wordt geschat dat het nog weken of zelfs maanden kan duren voor het overstromingswater volledig is weggetrokken. In sommige van de zwaarst getroffen gebieden zijn de daken nog maar net zichtbaar.

UNICEF heeft in de zwaarst getroffen gebieden meer dan 500 tijdelijke leercentra opgezet. Ook ondersteunen ze leraren en kinderen met leermiddelen. Voor sommige kinderen zijn deze leercentra de eerste aanraking met onderwijs. Het is belangrijk dat deze kinderen op school blijven. Veel kinderen hebben de afgelopen tijd veel ingrijpende dingen meegemaakt. Daarom traint UNICEF leraren om naast fysieke hulp ook psychologisch hulp te bieden aan kinderen. Ook helpt UNICEF scholen om zich voor te bereiden op heropening.

Helpt u mee? Maak uw bijdrage over naar:NL79RABO 0373711794 t.n.v. PGH o.v.v. Unicef

De 2e collecte is bestemd voor de Protestantse Gemeente Hilversum (PGH)

PGH houdt onze wijkgemeentes in stand. U steunt onze Kerk met een gift aan deze collecte. Maak uw bijdrage over naar:

NL45RABO0373722591 PGH inz. betalingen o.v.v. PGH

Wijze van betalen
De collecten kunt u voldoen via BethlehemkerkcollectesAls u een smartphone heeft kan de QR-code hieronder gebruikt worden.
Ook kunt u uw gift overmaken via de bankrekeningnummers die bij de doelen vermeld worden.

Alle gevers thuis en in de kerk: Hartelijk dank!

Makkelijk: Giften via één iDeal-boeking overmaken? Scan dan de QR-code hierboven: De betalingen komen deze week ten gunste van bovenstaande collecten.